معاون نخست ریاست‌الوزراء؛ د افغانستان برشنا شرکت برق مورد نیاز صنعت‌کاران را بیشتر سازد

تاریخ: 12 فبروری، 2022

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند معاون نخست رياستالوزراء، به «د افغانستان برشنا شرکت» هدایت داد تا به صنعت‌کاران برق مورد نیاز شان را بیشتر سازد. صنعت‌کاران شکایت دارند که برق مورد نیاز خود را ندارند و این امر بر تولیدات آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

قبل از این از سوی د افغانستان برشنا شرکت در مدت 24 ساعت، تنها 8 ساعت برق به صنعت‌کاران اختصاص داده شده بود که به گفته‌ی صنعت‌کاران مشکل آن‌ها توسط این مقدار برق حل نمی‌شد. اما در نشست کمیسیون اقتصادی امروز شنبه 11 رجب 1443هـ.ق از سوی ملا عبدالغنی برادر آخند به د افغانستان برشنا شرکت هدایت داده شد تا در مدت 24 ساعت، دو ساعت برق اضافی را به صنعت‌کاران اختصاص دهد که به این ترتیب پس از این برای صنعت‌کاران 2 ساعت برق بیشتر نسبت به قبل اختصاص داده خواهد شد.

این در حالیست که افغانستان 20 درصد از برق مورد نیاز خود را تولید می‌نماید و متباقی 80 درصد برق مورد نیازش را از کشورهای همسایه وارد میکند. اخیراً از سوی اوزبیکستان یک لین انتقال برق به افغانستان قطع گردیده که د افغانستان برشنا شرکت دلیل آن را عدم پرداخت قرض‌های قبلی برق به اوزبیکستان عنوان می‌کند. مسئولین د افغانستان برشنا شرکت میگویند: حدود 53 میلیون دالر به اوزبیکستان قرضدار اند که اخیراً 25 میلیون دالر آن را تحویل داده‌اند. آن‌ها می‌افزایند: اگر هموطنان عزیز، ادارات دولتی و نیز وزارتخانههایی که پارچه‌های برق را از مدتها قبل پرادخت نکرده‌اند در تحویلی آن همکاری نکنند این مشکل برطرف نخواهد شد.

در این نشست مولوی عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب گفت: در اداره‌ای قبلی بسیاری از زورمندان، برق رایگان را به منازل مسکونی و آپارتمانهای تجارتی خود انتقال داده بودند که اکنون آنها از این امر جلوگیری نموده‌اند. او می‌افزاید: این‌که افغانستان برق زیات ندارد و در کل به برق وارداتی متکی است، بنابر این مردم باید در مصرف برق احتیاط لازم را به خرچ دهند.

معاون نخست رياستالوزراء وعده سپرد در مورد لین دوم برق که در حال حاضر قطع شده است با کشور اوزبیکستان گفتگو خواهند کرد و ابراز امیدواری نمود که این مشکل انشاءالله در آیندهای نزدیک حل خواهد شد. معاون نخست همچنان به د افغانستان برشنا شرکت و وزارتخانههای مربوطه هدایت داد که جایدادهای زورمندانی را که مالکان آن ماهها و سالها به میلیون‌ها افغانی قرضدارِ د افغانستان برشنا شرکت ‌اند، مصادره و در صورت لزوم به فروش برسانند.

ملا عبدالغنی برادر آخند برعلاوه به د افغانستان برشنا شرکت هدایت داد که جهت افزایش برق به صنعت‌کاران، به ادارات دولتی و وزارتخانههایی که جنراتور دارند و یا برای برق 24 ساعته نیاز ندارند پرچاوی برق وضع گردد تا از سکتگی در تولیدات صعنت‌کاران جلوگیری شود.