نگاۀ اجمالی بر شاهراه ها- سرک ها و کارکرد امارت اسلامی در این خصوص

نویسنده: هدایت الله واحدی

مقدمه

راه ها و سرک ها وسیله‌ای ارتباط جامعه بشری است که نه تنها در بخش تجارت مؤثر واقع می شود بلکه از قرن ها به این سو وسیله‌ای شناخت و معرفی تمدن ها، فرهنگ ها و تهذیب های مختلف و انتقال آن بوده است. در زمان های گذشته تا اندازه زیادی تحکیم روابط میان کشور ها و ادامه آن تحت تاثیر گشایش راه های تجارتی و توسعه این بخش بود. عرصۀ مذکور در آن وقت از جهتی حایز اهمیت بود که راه بحری یا آبی وجود نداشت و یا هم کسی از آن استفاده نمی کرد. یا اینکه راه مذکور به مقایسه مسیر زمینی آن قدر مصؤن نبود، بناً راه های زمینی از اهمیتی زیادی برخوردار بود. همین علت بود که شماری از راه ها شهرت جهانی داشت و یا هم کشور های که در این مسیر قرار داشتند به قله های بلند شهرت می رسیدند، اکنون هم این مسیر ها از اهمیت بسزای برخوردار بوده چنانچه سرک ها و شاهراه ها، شاهرگ های اقتصادی در هر کشور اند در افغانستان در کنار آنکه جاده ها می تواند عامل رشد اقتصادی باشد برای رشد اقتصادی محلی، اقتصاد روستانشینان هم عاری از مفدیت نیست. در نزدیکی و روابط حسنه اقوام و باشنده گان این کشور نیز اثر گذار می باشد. اعمار و بازسازی شاهراه ها، سرک ها و راه های مواصلاتی نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته که به اتکای آن ضمن سهولت ها در حصه رفت و آمد عامۀ مردم سکتور اقتصادی کشور نیز توسعه یافته می تواند، با اهمیتی سرشاری که این بخش دارد خواستم تا پیرامون راه ها و شاهراه افغانستان، اهمیت آن، مشکلات و راه حل همچنان کارکرد های امارت اسلامی در این خصوص مطالبی را به شکل اجمالی جهت تسکین حس کنجاوی علاقمندان به رشته تحریر درآورم.

راه های مهم افغانستان

افغانستان شبکۀ چندان گسترده‌ای از راه‌ها را ندارد. به‌ طور مختصر راه‌ها و تونل‌های اصلی این کشور عبارت‌اند از:

 -  تونل سالنگ با طول ۲۶۷۶ متر به صورت فنی ساخته شده و عرض آن به‌ طور متوسط به ۷متر بالغ می‌گردد. ارتفاع تونل مذکور۷ متر می‌ باشد، که در زمان زمامداری سردار محمد داوود خان احداث گردیده است.

-  راه پلخمری و شبرغان: این راه نیز شاهراه بزرگ کشور بوده شهرهای عمده‌ای مانند، پل‌خمری، سمنگان، خُلم، مزارشریف، بلخ، آقچه و شبرغان را با هم وصل می‌نماید. کار نقشه‌برداری این راه در سال ۱۳۴۲خورشیدی آغاز و در سال ۱۳۵۱ تکمیل گردیده؛ طول این راه ۳۶۰ کیلومتر بوده و عرض آن ۱۰متر است. با احداث این راه نخست ۴۰ کیلومتر راه کوتاه‌تر گردیده و از طرف دیگر مشکلاتی که از ناحیۀ کوتل رباطک و تنگی خلم موجود بود از میان رفت.

-  راه کابل - قندهار: این راه یکی از مسیرهای درجۀ اول ترانزیتی افغانستان بوده و ولایت‌های مهم کشور را با هم ارتباط می‌دهد. با پایان احداث این راه یا سرک ارتباط میان قندهار و سپین بولدک را از یک طرف و نقاط عمدهٔ کشور چون غزنی، مقر، قلات را از طرف دیگر تأمین کرده ‌است. کار نقشه‌برداری این راه در سال ۱۳۳۶خورشیدی آغاز و در سال ۱۳۴۵ کار اعمار آن خاتمه یافت. درازای این راه ۴۸۳ کیلومتر بوده در طول سال قابل استفاده‌ است زیرا در خط و سیر آن شاهراه نقاط مرتفع واقع نشده و دارای کوتل نیست. راه میان قندهار و سپین بولدک که ۱۰۱ کیلومتر طول دارد از جملهٔ راه‌های پخته و اساسی بوده، عمده‌ترین راه ترانزیتی را میان قندهار و کویته تشکیل داده‌است.

-  راه قندهار، هرات و تورغندی: این شاهراه یکی از جدید ترین شاهراه افغانستان شمرده شده تقریباً همه آن از ماده‌ای است که از ترکیبی آب، سمنت و سنگریزه ها ساخته شده‌است. طول این راه یعنی از قندهار تا تورغندی (قره‌تپه) ۶۷۴ کیلومتر بوده، دوازده متر عرض دارد که بخش کانکریت آن به ۷ متر می‌رسد. مقاومت این راه زیاد بوده و در روزهای تابستان نسبت گرمی هم تخریب نمی‌گردد.

  راه اسلام‌قلعه به هرات: پس از آنکه راه کابل، قندهار و هرات تکمیل گردید، اتصال راه هرات و اسلام‌قلعه (نقطۀ مرزی با ایران) یک امر ضروری پنداشته شده، راه عمدهٔ ترانزیتی بین هرات و مشهد را تشکیل می‌دهد.

کار احداث این راه در سال ۱۳۲۳خورشیدی آغاز شده و در سال ۱۳۴۶خورشیدی به پایان رسید. این شاهراه در تمام سال فعال بوده یک شاهراه عمدۀ افغانستان به ‌شمار می رود.

- شاهراه دلارام – زرنج: که به نام مسیر ۶۰۶ نیز شناخته می‌شود، یک جاده دو بانده (دولینه)به طول ۲۱۷ کیلومتر است که دلارام در ولایت فراه را به زرنج در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران متصل می‌کند. شاهراه دلارام-زرنج مرز افغانستان و ایران را به شاهراه قندهار- هرات در دلارام متصل می‌کند. مسیر ۶۰۶ زمان سفر بین دلارام و زرنج را که پیش از ایجاد این شاهراه طی می‌شد از ۱۲ تا ۱۴ ساعت در ۲ ساعت کاهش داده است.

شاهراه کابل- ننگرهار: شاهراه کابل - ننگرهار مهمترین شاهراه بوده. چنانچه شهر جلال‌آباد، شهر پرجمعیت افغانستان و مرکز تجارت میان افغانستان و پاکستان می‌باشد بر اهمیت آن می افزاید. طول سرک کابل الی ننگرهار از راه ماهیپر ۱۵۰کیلو متر توأم با کوتل های و اراضی سنگ ریز کوهستانی بوده که ایجاب حفظ و مراقبت بیشتر را می نماید. طول سرک کابل الی مهترلام لغمان از راه ماهیپر ۱۳۹ کیلومتر و طول سرک کابل الی اسعدآباد کنر از راه ماهیپر ۲۴۰ کیلومتر می باشد. همچنان سرک دوم بین کابل و جلال آباد (مسیر لته بند)که طول‌اش حدود صد کیلومتر است. کار ساخت آن سال پار آغاز گردیده است.

طبقه بندی سرک های فعلی در افغانستان

در ماستر پلان سرک های افغانستان، سرک ها به شکل ذیل طبقه بندی شده است:

۱- شاهراه های منطقوی

۲- شاهراه های ملی

۳- سرک های ولایتی

۴- سرک های دهاتی

۱- شاهراه های منطقوی (سرک های در جه اول): عبارت از شاهراه های است که جهت تقویت تجارت و ارتباطات سیاسی و اقتصادی در منطقه بین کشور های همسایه مانند ایران، پاکستان، چین، ازبیکستان، ترکمنستان و تاجیکستان احداث می گردد. شاهراه های منطقوی دارای چهار خط حرکت و قسمت عبوری دوگانه به عرض ۷متر و دارای دو خط جدا کننده می باشد.

۲- شاهراه های ملی (سرک های درجه اول): شاهراه های ملی جهت گسترش شاهراه های منطقوی در مراکز ولایات و تقویت امنیت، اقتصاد و فراهم آوری تسهیلات غرض ارتباطات بین مردم در ولایات کشور می باشد.

۳- سرک های ولایتی (سرک های درجه دوم): عبارت از سرک های اند که ارتباطات مراکز ولایات را با ولسوالی های آن برقرار ساخته و در اداره، امنیت و اقتصاد مناطق مذکور سهم ارزنده را بازی می کند.

۴- سرک های دهاتی (سرک های درجه سوم): سرک های دهاتی (سرک های درجه سوم) عبارت از سرک های هستند که جهت گسترش ارتباطات تجارتی با مارکیت ها و مراکز خدمات اولیه در روستا ها از آن استفاده به عمل میآید. به تعبیر دیگر سرک های درجه سوم عبارت از سرک هایی است که قریه را به قریه و یا قریه را به مراکز خدمات اولیه وصل می کند.

اهمیت سرک ها و شاهراه ها و کارکرد امارت اسلامی

مسلم است که سرک عبارت از ساختمانی است که به واسطه آن در انتقال مردم، وسایل و مواد از یک منطقه به منطقه دیگری، سهولت به وجود میآید. جهت انکشاف و ترقی اوضاع اقتصادی، سیاسی، صنعتی، اجتماعی و غیره، سرک از اهمیت بسزایی برخوردار است .سرک ها وسیله خیلی ها مهم و حیاتی در حیات اقتصادی یک جامعه می باشند، چنانچه گفته اند: سرک حیثیت شاهرگ را در یک جامعه دارد. سرک، شهرها را با هم وصل و ارتباط مردم را مستحکم می کند. سکتور ترانسپورت و ترانزیت انسان ها و محصولات تجارتی، یکی از عوامل بسیار مهمی است که در هر عصر و در هر محدوده مکانی و زمانی در رشد و شکوفایی اقتصاد ملت ها و ایجاد رفاه اجتماعی مردم در جوامع مختلف، نقش عمده یی را بازی کرده و رول تعیین کننده داشته است. در دنیای امروزی انواع سیستم های ترانسپورتی و ترانزیتی وجود دارد. سیستم های ترانسپورت زمینی، ریلی و هوایی از عمده ترین این سیستم ها هستند که فعلاً نقش عمده و اساسی در نقل و انتقالات انسان ها، محصولات و مواد مختلف را بر عهده دارند و انکشاف سیستم های ارتباطی و اطلاع رسانی و به وجود آمدن سیستم الکترونیکی در این عرصه که باعث تبادل اطلاعات در سطح بسیار بالا و در وقت و زمان کم شده است، بیش از پیش به توسعه بخش های مختلف حمل و نقل و ترانسپورت انجامیده است.

در اقتصاد امروز نیز به بخش ترانسپورت و حمل و نقل توجه خاصی صورت می گیرد و همواره سعی بر آن است تا از مناسب ترین سیستم حمل و نقل که از لحاظ اقتصادی به مصرف کم، از لحاظ زمانی در برگیرنده وقت کم و از لحاظ رفاه و آسایش دارای تجهیزات و امکانات مدرن برای راحتی هر چه بیشتر مسافرین و امنیت هر چه خوب مواد و لزوم انتقالی باشد، استفاده گردد. بناً اهمیت و نقش راه های مواصلاتی و سیستم های ترانسپورتی در افغانستان. در شرایطی که افغانستان محاط به خشکه است و از سوی دیگر نیز موقعیت جغرافیایی افغانستان به نحوی است که پیوند دهنده کشور ها و مناطق مختلف آسیا می باشد، احیا و انکشاف سیستم های ترانسپورتی می تواند نقش مهمی را در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت در کشور ما بازی کند. پس باید به احیای سیستم های حمل و نقل و ترانسپورتی کشور که یکی از زیربناهای بسیار مهم اقتصادی در هر کشوری به شمار می روند، بپردازیم، که خوشبختانه امارت اسلامی با توجه به این اصل مهم موازی به گزینش سایست اقتصاد محور علاوه با وجود آوردن یک حکومت مستقل و واحد مرکزی، برقراری امنیت سراسری، محو فساد و در بخش های اقتصادی اعم از استخراج معادن، بازسازی و اعمار تأسیسات و تقویت مسایل اقتصادی و تولیدی( پارک های صنعتی، بند های آب و برق، بازسازی سرک ها و شاهراه ها، افزایش صادرات محصولات افغانی، حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، صنعتکاران و متشبثین، ثبات پول افغانی در برابر اسعار خارجی، امور خدماتی و عام المنفعه و غیره مسایل جهت از میان برداشتن معضل اقتصادی و رسیدن به یک جامعه با پایه های وسیع و با ثبات اقتصادی اقداماتی مقتضی نموده است. چون موضوع نوشته حاضر بازسازی و احداث سرک ها و راه های مواصلاتی و ترانزیتی است، بناً به طور فشرده از برخی کارکرد های امارت اسلامی در این خصوص یاد آوری می نمایم.

کار بازسازی سرک شاهراه قندهار- کابل آغاز گردیده است. این جاده ارتباطی بین شهرهای کابل و قندهار در افغانستان است. شاهراه مذکور که دارای ۴۸۳ کیلومتر طول است بخشی از شاهراه حلقوی افغانستان محسوب می‌شود و از دشت برچی کابل شروع می‌شود و از میدان ‌شهر، سیدآباد، غزنی و قلات می‌گذرد تا به عینو مینه قندهار می‌رسد، که محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء به تاریخ ۲۴سرطان سال روان امور قیر ریزی پروژه سرک ارغندی تا بازار درانی شاهراه کابل- کندهار را افتتاح نمود. محترم ملا صاحب در مراسم افتتاح پروژه یاد شده حین سخنان خود گفت، که به مقایسۀ سایر شاهراه ها در شاهراه کابل- کندهار ازدحام بیشتر است. در دو طرف سرک تخریب شده این راه خانه ها و مسافرین ناشی از گرد و خاک سرک خامه زیاد به زحمت می باشند. ما از شرکت های قراردادی می خواهیم که کار این سرک را به زودترین فرصت ممکن با صداقت و امانتداری کامل بازسازی نمایند. امور بازسازی شاهراه کابل- کندهار به ۷ قسمت منقسم گردیده، که از ارغندی تا بازار درانی به طول ۲۷کیلومتر، ۱۱ متر عرض و دو پل بزرگ به طول ۵۰ او ۸۰ متر و دارای ۶۰ پلچک می باشد، که حدود یک میلیارد افغانی مصرف دارد. این سرک به حمایت امارت اسلامی از طرف سکتور خصوصی در ظرف یک سال بازسازی می شود، که با تکمیل آن سهولت های لازم برای مسافران و انتقال اموال تجارتی به میان خواهد آمد. این شاهراه بخش کلیدی سیستم شاهراه ملی افغانستان است. تمام شاهراه بین کابل و قندهار هیچ گذرگاه کوهستانی ندارد اما در برخی نقاط کوه‌های زیادی در نزدیکی آن وجود دارد. تقریباً ۳۵ فیصد از جمعیت افغانستان در ۵۰ کیلومتری کابل به قندهار در جاده کمربندی افغانستان زنده گی می‌کنند و به مثابه شاهرگ اقتصاد افغانستان محسوب می شود. همچنان کار بازسازی سرک قندهار – روزگان به طول ۵۵ کیلو متر شروع گردیده که به مصرف مجموعی ۲۵۵ میلیون افغانی از بودجه وزارت فواید عامه بازسازی می گردد. در مرحله دوم کار بازسازی شاهراه کندهار – هرات آغاز خواهد شد. به همین منوال کار مقدماتی شاهراه سالنگ آغاز گردیده است و کار اساسی این پروژه به تاریخ ۲۱ سرطان ۱۴۰۲ توسط محترم ملا عبالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء افتتاح گردید. محترم ملا صاحب در مراسمی که به مناسبت افتتاح پروژه یاد شده تدویرگردیده بود، حین سخنان خویش گفت، بعد از کانال قوش تیپه این دومین پروژه بزرگ ملی و اقتصادی است که به تکمیل آن تسهیلات لازم جهت رفت و آمد از شمال به جنوب و در بخش تجارت به میان خواهد آمد. معاون اقتصادی ریاست الوزراء افزود که امارت اسلامی افغانستان با تمام انرژی آمادۀ تکمیل پروژه ها است و در این بخش وعده هر گونه همکاری را برای شرکت های قراردادی میدهد. پروژه بازسازی سالنگ ها در شمال و جنوب سالنگ به حمایت امارت اسلامی افغانستان توسط سکتور خصوصی به طول ۸۰ کیلو متر در ظرف دو سال تکمیل می شود که برای هزاران تن فرصت های کاری را مساعد می سازد. به واسطه این شاهراه علاوه از ۹ ولایت شمالی کشور، چهار بندر بزرگ تجارتی به پایتخت کشور وصل می گردد. در این سرک روزانه به هزاران واسطه نقلیه مسافر بری و باربری رفت و آمد می کند. مسافرین و راننده گان که از این راه استفاده می کنند از بازسازی سرک مذکور خرسند اند و می گویند که بسیاری از مشکلات شان مرفوع خواهند شد. در ختم مراسم محترم ملا صاحب از شرکت های قراردادی خواست تا هر چه زود تر این پروژه را با کیفیت خوب، با صداقت و امانتداری کامل به پایه اکمال برسانند. شاهراه سالنگ یکی از شاهراه های مهم ترانزیتی کشور است که علاوه از اتصال ولایات شمال به مرکز کشور، نقش مهم و اساسی در انتقال اموال و اجناس تجارتی (صادرات و واردات) با کشورهای همسایه دارد. همچنان کار۷ پروژۀ سرک سازی که از طرف معاون اقتصادی ریاست الوزراء افتتاح و در ساحات مختلف شهر کابل آغاز گردیده که این پروژه ها شامل بازسازی سرک کوتل خیرخانه میان شاهراۀ کابل – پروان به طول ۳۷۱۰ متر و عرض ۲۷متر همچنان به طول ۷۸۵۰ متر جویچه های سیخ دار کانکریتی، ۱۱ ایستگاۀ بس، سنگ کاری برای دیوارهای استنادی؛۸۱۰۷ مترمکعب می باشد که از بودجه حکومت به مصرف ۳۷۰میلیون افغانی احداث و بازسازی می گردد. قابل ذکر است، در جریان کار این پروژه برای شماری از هموطنان عزیز ما به شکل مستقیم و غیر مستقیم فرصت های کاری نیز ایجاد می گردد، که این خود در حصه رفع مشکلات بیکاری و اقتصادی شهروندان ما نقش مهم دارد. همچنان کار احداث و بازسازی پروژه های سرک ها و راه های مواصلاتی و ترانزیتی در مرکز و ولایات ادامه دارد، چنانچه محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء پنج پروژه بزرگ احداث سرک ها را در شهر کابل افتتاح نمود. از جملۀ این پنج پروژه کار عملی سرک ارتباطی شمال- غرب کابل آغاز گردیده است، که در ظرف یک و نیم سال تکمیل و به بهره برداری سپرده می شود. سرک وصل کنندۀ شمال- غرب کابل ۷.۵ کیلو متر طول و ۳۰ متر عرض دارد که به مصرف ۵۳۰ میلیون افغانی احداث و مصارف آن از طریق عواید داخلی شاروالی کابل پرداخت می گردد. قابل یاد آوریست که با اعمار این سرک ولایت های شمال کشور مستقیماً با شاهراه بزرگ ترانزیتی کابل- هرات وصل می شود. به همین شکل مسوولان وزارت فواید عامه امارت اسلامی می گوید که طی یک‌سال گذشته حدود ۱۸۳۱ کیلومتر و ۱۰۰۰ متر پل‌ را بازسازی و ترمیم کرده ‌اند.این همه و همه تعهد امارت اسلامی را در حصه عمران و آبادانی کشور به منظور خدمت گذاری به وطن و مردم جهت داشتن زنده گی مرفه مبین است که ان ءشاالله با این سعی و تلاش می توان به آینده درخشان که در آن خود کفایی اقتصادی میسر است امیدوار بود.

مشکلات و راه حل

مشکلات و چالش زیادی باعث گردیده تا کشور ما فاقد سرک های معیاری برای ترانزیت و اقلام تجاری و رفت و آمد باشد، که از آن جمله می توان از چند عامل مهم نام برد:

نبود امنیت مهم ترین چالش سر راه ترانسپورت در کشور به شمار میرفت، که شاهراه ها از این لحاظ مصؤنیت نداشت و تجارت به دلیل نا امنی در شاهراه ها به مشکل مواجه بود و از جانب دیگر حکومت های گذشته هیچ توجهی در این عرصه نداشتند. همچنان سرقت های مسلحانه و باج گیری از دیگر گونه های نا امنی بود که موجب کندی رشد تجارت در کشور شده بود. نبود سیستم ترانزیتی و کمبود وسایط ترانسپورتی معیاری، رفت و آمد موتر های باربری به توناژ بلند، فساد اداری، اخاذی ها و عدم حفظ و مراقبت دوامدار سرک ها از چالش های عمده بوده می تواند، که خوشبختانه با حاکمیت مجدد امارت اسلامی امنیت سرتاسری تأمین گردیده و زمینه برای کار در این عرصه مساعد گردیده، فساد ریشه کن شده، به پدیده جنگ و خود سری و اخاذی نقطه ای پایانی گذاشته شده و تعهد در حصه عمران و بازسازی کشور موجود است، که در پرتو این مسایل اهم مشکلات کوچکی دیگر هم حل خواهد شد. و زمینه برای پیشرفت مسایل اقتصادی، تجارتی ،خدماتی و عام المنفعه بیشتر فراهم خواهد شد.

نتیجه گیری

اهمیت راه و مسیرهای ارتباطی در زنده گی جمعی بشر امری مبرهن است. رشد و تعالی بشری با جاده ها ارتباط مستقیم داشته است. ارزش راه ها تا به حدی است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعۀ را می توان با توجه به دوری و نزدیکی آن به جاده یا سرک ها تعیین کرد. شاهراه ها تنها مسیر رفت و آمد مردم عادی، قوای نظامی و یا بستری که فعالیت های تجارتی بر روی آن ها انجام می شود، نبوده بلکه به عنوان مهم ترین وسیلۀ ارتباط جمعی، زمینه انتقال دستاورد های فکری و فرهنگی انسان ها به یکدیگر هم می باشد. با توجه به این مبرمیت که سرک ها، و در مجموع شاهراه و راه های موصلاتی در جامعه دارد، امارت اسلامی در کنار سایر بخش های اقتصادی، خدماتی و عام المنفعه بازسازی سرک ها، شاهراه ها و راه های موصلاتی را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده است و به طور خستگی ناپذیر به سوی این هدف بزرگ در حرکت است، چنانچه در این عرصه کار بازسازی سرک شاهراه قندهار- کابل آغاز گردیده است. شاهراه مذکور دارای ۴۸۳ کیلومتر طول می باشد، کار بازسازی سرک قندهار – روزگان به طول ۵۵ کیلو متر شروع گردیده که به مصرف مجموعی ۲۵۵ میلیون افغانی از بودجه وزارت فواید عامه بازسازی می گردد. در مرحله دوم کار بازسازی شاهراه کندهار – هرات آغاز خواهد شد. به همین منوال کار مقدماتی شاهراه سالنگ آغاز گردیده است و کار اساسی این پروژه به تاریخ ۲۱ سرطان ۱۴۰۲ توسط محترم ملا عبالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء افتتاح گردید.همچنان کار ۷ پروژۀ سرک سازی توسط معاون اقتصادی ریاست الوزراء افتتاح و در ساحات مختلف شهر کابل آغاز گردیده است. همچنان معاون اقتصادی ریاست الوزراء پنج پروژه بزرگ احداث سرک ها را در شهر کابل افتتاح نمود. از جملۀ این پنج پروژه کار عملی سرک ارتباطی شمال- غرب کابل آغاز گردیده است، که در ظرف یک و نیم سال تکمیل و به بهره برداری سپرده می شود،. همچنان محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء به تاریخ ۲۴سرطان سال روان امور قیر ریزی پروژه سرک ارغندی تا بازار درانی شاهراه کابل- کندهار را افتتاح نمود. امور بازسازی شاهراه کابل- کندهار به ۷ قسمت منقسم گردیده، که از ارغندی تا بازار درانی به طول ۲۷کیلومتر، ۱۱ متر عرض و دو پل بزرگ به طول ۵۰ او ۸۰ متر و دارای ۶۰ پلچک می باشد، که با بازسازی آن سهولت های لازم برای مسافران و انتقال اموال تجارتی به میان خواهد آمد. ‌سال گذشته از طرف وزارت فواید عامه حدود ۱۸۳۱ کیلو متر و ۱۰۰۰ متر پل بازسازی و ترمیم گردیده. این همه و همه تعهد امارت اسلامی را در حصه عمران و آبادانی کشو ر به منظور خدمت گذاری به وطن و مردم جهت داشتن زنده گی مرفه مبین است که ان ءشاالله با این سعی و تلاش می توان به آینده درخشان که در آن خودکفایی اقتصادی میسر است امیدوار بود.