کمیسیون اقتصادی؛ «د افغانستان برشنا شرکت» در مورد هزینه‌های باقیمانده‌ای بند برق چک-وردک سروی دقیق انجام دهد

تاریخ: 16 می، 2022

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند معاون نخست ریاست‌الوزراء، کمیته مشترکی از وزارت مالیه، شهرسازی، اقتصاد، زراعت و شاروالی کابل را مؤظف نمود تا پروسه انتقال ریاست اراضی را از وزارت شهرسازی به تشکیل وزارت زراعت تکمیل نماید.

قابل ذکر است که ریاست اراضی به فرمان خاص امیرالمؤمنین شیخ هبت‌الله آخندزاده از وزارت شهرسازی جدا و به تشکیل وزارت زراعت اضافه گردیده است.

کمیسیون همچنان به د افغانستان  برشنا شرکت هدایت داد تا در مورد هزینه‌های باقیماندهای بند برق چک در ولایت وردک سروی دقیق انجام داده و گزارش آن را به جلسه بعدی کمیسیون ارائه نماید. ساخت و نصب توربین‌های این بند حدود 500 میلیون افغانی هزینه در برداشت، اما به دلیل فساد اداری در اداره‌ی قبلی کار آن تکمیل نشده است. بند برق چک دارای سه توربین می‌باشد که پس از فعال شدن مجدد ظرفیت تولید 3.9 میگاوات برق را دارا است.

کمیسیون اقتصادی همچنین فیصله‌ای را قابل تطبیق دانست که بر اساس آن فابریکه‌های ذوب‌کننده‌ای فلزات رنگه «فلزات رنگه داغمه» را از تاجران با توجه به قیمت روزانه باز‌خرید می‌نماید. این مواد خام برای انتقال به خارج از کشور به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد.

تاجران قاچاق‌بر فلزات رنگه این اقلام را قبل از تصمیم کمیسیون اقتصادی به خارج از کشور قاچاق می‌کردند. مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگویند که خوشبختانه اکنون کارخانه‌های ذوب این فلزات در افغانستان فعال هستند و می‌توانند تجهیزات ساخته شده از این فلزات را با کیفیت خوب و قیمت ارزان به بازار عرضه کنند.

این کمیسیون به رهبری وزارت اقتصاد همچنان به کمیته مشترکی از وزارت مالیه، صنایع و تجارت و شاروالی کابل وظیفه سپرد تا در مورد حل مشکلات زمین‌های صنعتکاران در پارک‌های صنعتی اقدام عملی نماید.