کمیسیون اقتصادی؛ با شرکت دی‌پی ورلد (DP World) برای عصری‌سازی بنادر افغانستان تفاهم نمود

تاریخ: 6 جون، 2022

در بیست‌ویک‌مین نشست کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء، پس از بحث‌های مفصل به شاروالی کابل هدایت داده شد تا شش پروژه مشارکتی که آن اداره خواهان تائید ابتدایی آن‌ها از کمیسیون اقتصادی می‌باشد، به داوطلبی بسپارد.

شاروالی کابل می‌گوید: این پروژه‌ها به منظور مراکز مسکونی و تجارتی برای مدت 20، 25 و 28 سال به داوطلبی می‌سپارد که از این طریق شاروالی کابل به میزان 40، 42 و 45 درصد عواید دریافت خواهد کرد، و با اتمام مهلت معین پروژه‌های مذکور، ملکیت شاروالی کابل می‌گردد. مرکز تجارتی حمید، مرکز مسکونی و تجارتی جمهوریت، مرکز نمایشگاه و نمونهگزاری میوه خشک افغانستان، پلازای مکروریان سوم و مرکز تجارتی حبیب بلال از جمله پروژههایی اند که شاروالی کابل به داوطلبی آزاد می‌سپارد.

کمیسیون اقتصادی همچنین برای عصری‌سازی بنادر و فراهم نمودن سهولت‌ها جهت صادرات افغانستان با کمپنی DP World تفاهم کرد. این کمپنی در چندین بنادر کشورهای جهان فعالیت می‌کند، و در این عرصه بیش از 15 سال تجربه دارد. مسوولان کمپنی فوق می‌گویند که در صورت توافق با طرف افغانی، ابتدا در سه و سپس در هفت بندر افغانستان صادرات میوه خشک و واردات سایر کالاها را به کشور آغاز خواهد کرد.

در این نشست کمیسیون اقتصادی همچنان به اداره «خط آهن افغانستان» اجازه داده شد تا پروژه خدمات خط آهن حیرتان جهت قرارداد جدید به داوطلبی سپرده شود. مسوولین اداره خط آهن افغانستان می‌گویند که مسوولیت کامل خط آهن حیرتان را باید طرف افغانی به عهده داشته باشد و جهت ارائه خدمات با شرکت‌های دیگر قرارداد به امضاء خواهد رسید.

پروژه خط آهن حیرتان در سال 2011 با هزینه 154 میلیون دالر با کمک مالی بلاعوض بانک توسعه آسیایی ساخته شده است که دارای 75 کیلومتر خطوط اصلی، 31 کیلومتر خطوط فرعی و طول مجموعی 106 کیلومتر و دارای 5 ایستگاه می‌باشد.