اعلامیه معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء پیرامون ایجاد دهلیز اقتصادی جدید میان افغانستان و چین

تاریخ: 23 سپتمبر، 2022

افغانستان از نگاه جغرافیایی در منطقه از اهمیتی ویژه‌ای برخوردار است؛ چنانچه در میان آسیای میانه و آسیای جنوبی جایگاه پل ارتباطی را به خود اختصاص داده است. از این‌رو روابط اقتصادی افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه نه تنها برای افغانستان حائز اهمیت است بلکه برای کشورهای منطقه نیز مهم و حیاتی می‌باشد.

نبود راه‌های تجارتی و خط آهن باعث گردیده که روابط تجارتی افغانستان با منطقه و جهان در حالت حداقلی قرار داشته باشد. اما الحمدلله با پایان اشغال و حاکمیت مجدد امارت اسلامی تلاش‌ها برای ایجاد و گسترش راه‌های تجارتی با کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته است. در این اواخر مسوولین اداره خط آهن توانستند دهلیز اقتصادیی را میان افغانستان، اوزبیکستان، قرقیزستان و چین ایجاد نمایند.

با احداث این دهلیز اقتصادی تبادل کالاهای تجارتی میان افغانستان، اوزبیکستان، قرقیزستان و چین افزایش یافته و با مصرف کم و در زمان اندک انتقال میآبد.

دیروز پنجشنبه (31 سنبله) اولین محموله‌‌ای کالاهای تجارتی از طریق خط آهن و دهلیز اقتصادی جدید میان افغانستان، اوزبیکستان، قرقیزستان و چین وارد کشور گردید.

رهبری معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء از مسوولان اداراه خط آهنِ کشورهای اشتراک‌کننده در دهلیز اقتصادی جدید تشکری نموده و این دست‌آورد بزرگ در عرصه‌ی تجارت و ترانزیت را به آن‌ها و مردم خود تبریک گفته و به هموطنان عزیز اطمینان می‌دهد که ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک افغانستان به چهار راه تجارتی منطقه تبدیل خواهد شد.

به امید افغانستان خودکفا