کمیسیون اقتصادی؛ کمیته مشترک جهت دریافت راه‌حل برای حواله‌جات و تضمینات شرکت‌ها مؤظف شد

تاریخ: 25 اپریل، 2022

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند معاون نخست ریاست‌الوزراء به ریاست وزارت مالیه؛ کمیته‌ مشترکی را متشکل از وزارت فواید عامه، وزارت صنعت و تجارت، د افغانستان بانک و نمایندگان کمیسیون اقتصادی و شرکت‌های قراردادی وظیفه سپرد تا راه‌حل مناسب برای حوالهجات، تضمینات و مطالبات باقی مانده‌ای شرکت‌های قراردادی دولت قبلی، پیدا کنند.

نمایندگان این شرکتها میگویند که تعدادی از پروژهها را که از اداره‌ی قبلی به قرارداد گرفته بودند برخی از آنها تکمیل شده اما تا هنوز از آن‌ها تسلیمی گرفته نشده است. آنان می‌افزایند که امارت اسلامی افغانستان باید این پروژهها را از آنان تسلیمی گرفته و در مقابل پروژههای مذکور، پول ضمانتهای آنها مسترد گردد. نمایندگان این شرکتها همچنان میافزایند که آنها به سایر قراردادیان قرضدار هستند و دولت باید یک راهحل مناسب برای مشکلات آنها دریافت کند.

کمیسیون اقتصادی همچنین پیشنهاد وزارت شهرسازی جهت ساخت 150 فابریکه‌ی کوچک و متوسط در پارک صنعتی مربوط به پروژه‌ای پیروزی توسط شرکت ساختمانی و تولیدی بیجینگ-ننگرهار را قابل تطبیق و تایید دانست.

در نشست کمیسیون اقتصادی همچنان پس از بحث و بررسی مفصل فیصله شد که مقدار 2700 تُن تیل «A80» که به خاک افغانستان وارد شده است شرکت‌های قراردادی در هر تُن تیل 25 دالر که قبلاً به شرکت دولتی نفت و گاز پرداخت می‌کردند، پس از این فیصله، به اداره ملی ستندرد پرداخت نمایند.

قابل ذکر است که شرکت‌های قراردادی تیل جهت ترمیم تجهیزات لابراتواری اداره ملی ستندرد، مبلغ 10 دالر در هر تن به این اداره می‌پردازد.