کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفت تا یک مکانیزم منظم برای ذوب آهن ایجاد شود

تاریخ: 9 فبروری، 2022

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند، معاون نخست ریاست‌الوزراء کمیسیون ویژه‌ای را مؤظف ساخت تا اقدامات مشخصی را جهت ایجاد یک مکانیزم منظم برای ذوب آهن در افغانستان روی دست گیرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که از آغاز حاکمیت دوباره‌ای امارت اسلامی افغانستان، قاچاق هر نوع آهن به کشورهای خارجی ممنوع شده و تا کنون نزدیک به 300 هزار تُن آهن در ولایات مختلف جمع‌آوری شده است.

چنانچه بخش اعظم آهن به پاکستان انتقال می‌شد و پس از ذوب و پروسس دوباره به قیمت گران به افغانستان وارد می‌گردید که این امر با واکنش اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان مواجه شده است. چنانچه شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان در این نشست گفت: آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در قسمت ذوب آهن در افغانستان کرده‌اند که در حال حاضر از تجربه‌ی خوبی برخوردارند. کمین زاده افزود: اگر آهن با قیمت مناسب به آن‌ها داده شود، هم زمینه اشتغال به تعدادی زیادی از هموطنان در داخل کشور فراهم می‌شود و هم خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به هموطنان ارائه می‌گردد.  

کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند تصمیم گرفت که یک مکانیزم منظم جهت خرید و ذوب آهن ایجاد شود تا از قاچاق و انتقال آن به کشورهای بیرونی جلوگیری گردد. کمیسیون اقتصادی همچنان به نهادهای مربوطه هدایت داد که جهت تجارت قالین افغانی در خارج از کشور و اخذ پاسپورت برای تاجران افغان تسهیلات لازم فراهم شود. در گذشته تاجران افغان اکثر اوقات شکایت می‌کردند که در اخذ پاسپورت با مشکلات مواجه اند که این امر بر تجارت آن‌ها تاثیر منفی وارد کرده بود.

قالین افغانی که شهرت جهانی دارد تولیدکنندگان آن شکایت دارند که برای تولیدات آن‌ها بازاریابی به موقع و مناسب صورت نمی‌گیرد. آن‌ها می‌افزایند که اگر برای تولیدات آن‌ها در داخل و بیرون از کشور بازاریابی مناسب صورت گیرد، بدون شک در تولیدات آن‌ها افزایش به میان آمده و این مسأله همچنان تاثیر زیاد بر رونق اقتصادی کشور دارد.