تأثیر گذاری بند بخش آباد بر توسعه اقتصادی

نویسنده: فضل ولی شیرانی

مترجم: هدایت الله واحدی

مقدمه

آب یک مادۀ حیاتی در زنده گی انسان ها بوده و تأثیرات  ژرفی بر تمامی ابعاد  زنده گی اقتصادی بشر دارد. در جهان امروزی مسئله آب خیلی ها مهم بوده زیرا آب شیرین اندک و نیاز به آن بیشتر می باشد. هرکشور ی در تلاش آن است تا آب خویشرا قسمی مدیریت کند که بتواند از آن  استفاده مقتضی در زمینه های تولید برق و انرژی، زراعت و آشامیدن نماید. تحقیقات نشان دهنده آن است که در افغانستان نسبت به سایر منابع آبی از آب دریا ها و کانال ها استفاده بیشتر صورت می گیرد. در تمامی ولایات افغانستان دریاها و دریاچه وجود دارد. به اساس ارقام ۸۴ فیصد سیستم آبیاری را دریا ها و کانال ها، ۸ فیصد چشمه ها ، ۷ فیصد کاریز ها و یک فیصد چاه ها تشکیل میدهد. آب ایستاده افغانستان بیشتر در مناطق مرکزی و کوهستانی و در دشت های سمت غرب موقعیت دارد. منابع آبی افغانستان بیشتر از سلسله کوه های هندوکش و قلل مرتفع آن سرچشمه می گیرد، به خصوص از برف های ذخیره شده پامیر، واخان، هندوکش شرقی، غربی و کوه بابا. در موسم فصل بهار و تابستان آب شده و به هر طرف سرازیر می گردد. این که  از آب  راوان فراوان استفاده گردد لازم است تا حکومت ها از آن به وجه احسن مدیریت کنند. برای مدیریت سالم و درست آب راه بهتر این است که بالای آب های روان بندها احداث گردد. از این بندها هم برای آبیاری زمین های زراعتی و نیز جهت تولید برق که  کشور ها به آن نیاز مبرم دارد، استفاده گردد. با در نظرداشت این مهم امارت اسلامی تلاش دارد تا جهت مهار ساختن آب و یا هم سد های که قبلاً احداث گردیده ولی امور آن تکمیل نگردیده است، بازسازی نماید. از جملۀ این بندها یکی هم بند بخش آباد ولایت فراه است که امارات اسلامی برای اکمال کار باقیمانده آن بودجه اختصاص داده  و امور آن عملاً آغاز گردیده است.

بند بخش آباد و ارزش اقتصادی آن

آغاز کار باقیمانده بند بخش آباد در ۳۰ ام ثور سال روان توسط محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء و شماری از مسوولین افتتاح گردید و قرار است در آینده نزدیک کار آن تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

بند بخش آباد سالانه در حدود یک میلیارد متر معکب آب را ذخیره ،۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار زمین زراعتی را آبیاری و ظرفیت تولید ۲۷ میگاوات برق را دارا می باشد. با اعمار این بند آب زیر زمینی تغذیه و از هدر رفتن و مصرف بی مورد آب جلوگیری می شود. به همین شکل در حصۀ جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب ها و مهار ساختن آب های سطحی ممد واقع گردیده و نقش بسزای دارد. با اعمار این بند زراعت و مالداری انکشاف خواهد یافت و در محصولات این سکتور افزایش قابل ملاحظۀ به و جود خواهد آمد و با این همه و همه سطح عاید سرانه افزایش میآبد.

نتیجه‌ګیری

آب اهمیت حیاتی برای کشور ها دارد از این رو جهت مهار نموده آن بندهای بزرگ و کوچک در سطح کشور اعمار و بازسازی گردد. اینکه اعمار بند ها به مصرف ضرورت دارد اما آب های سطحی، آب زیر زمینی را تغذیه می کند و جهت مصرف بی مورد آب ضرور است تا بند ها احداث و یا آن عده از بند های که کار اعمار شان باقیمانده تکمیل گردد. با این کار از یک سو سکتور های زراعت و تجارت توسعه خواهد یافت و از جانب دیگر تا اندازه زیادی از برق وارداتی کشور های خارجی رهایی خواهیم یافت. با رفع مشکلات موجوده برق صنعت افغانستان رشد می کند و با توسعه صنعت ثبات اقتصادی به وجود آمده و کشور به سوی تعالی گام خواهد گذاشت. امارت اسلامی با در نظرداشت نکات فوق در حصۀ مهار نمودن و مدیریت سالم آب اقدامات ارزندۀ نموده است که نمونه خوب آن همین تکمیل نمودن کار باقیمانده بند بخش آباد ولایت فراه  می باشد. مسوولین امارت اسلامی همیشه در سخنانشان تاکید ورزیده اند که پیشرفت و آبادی افغانستان برایشان اولویت دارد. در مراسم افتتاح آغاز کار بند بخش آباد  محترم ملا عبدالغنی برادر آخند گفت، بند بخش آباد برای مردم فراه یک پروژه مهم و حیاتی است و ما با تمام توان در حصه تکمیل کار این پروژه با مردم فراه هستیم. موصوف افزود، بازسازی زیر بناهای اقتصادی افغانستان به کار بیشتری نیاز دارد و آنها پی گیرانه کوشش می کنند که در میدان اقتصادی تغییرات مثبت را به وجود آوردند. معاون اقتصادی ریاست الوزراء در قسمت اکمال کار باقیمانده بند بخش آباد گفت، در این بخش از امکانات دست داشته استفاده خواهد کرد و از شرکت قراردادی  خواست تا با صداقت و امانتداری کامل امور محوله خویش را پیش ببرند. بند بخش آباد با داشتن کانال های به طول ۵۰ کیلو متر از جناح راست و ۵۲ کیلو متر از سمت چپ ظرفیت آبیاری ۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار زمین را دارد، همچنان ظرفیت تولید ده ها میگاوات برق را دارد که کار آغاز شده آن در آینده نزدیک تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.