سخنرانی محترم ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء در کنفرانس که از سوی سرمایه گذاران افغان در ترکیه تدویر گردیده بود

WhatsApp Image 2023-08-13 at 10.32.20

الله متعال بر افغان ها رحم نمود که از اشغال بیست‌ساله رهایی یافتند و چنان امنیت سرتاسری را نصیب شان گردانید که در طول دهه ها انتظار آن را داشتند. موازی به آن وضعیت اقتصادی که به چالش جدی مواجه بود، اکنون دوباره رو به بهبود است، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی ثابت مانده، سیستم بانکی از فروپاشی نجات داده شده، امور پروژه های بزرگ آغاز گردیده، تجارت ما پیشرفت نموده و زمینه خوبی برای سرمایه گذاری و تجارت فراهم گردیده است.

در طول مدت بیست سال گذشته سر، مال و آبروی أفغانها به ویژه ثروتمندان حفظ نبود و امنیت نداشت، ولی خوشبختانه با رویکار آمدن امارت اسلامی مال، نفس و عزت تاجران مصون گردیده است و اکنون در فضای مطمئن به کاروبار خویش ادامه میدهند.

 با مساعد شدن زمینه سرمایه گذاری در کشور نه تنها افغان ها، بلکه خارجیها نیز در این جا سرمایه گذاری می کنند، که مثال بارز آن به دست آوردن قرارداد و سرمایه گذاری معدن غوریان هرات توسط افغان ها با مشارکت سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی می باشد.

در کنار سرمایه گذاری در بخش های زراعت، ترانسپورت، زیربناها، مخابرات و تکنالوژی و صحت در بسیاری از سکتور های دیگر در این کشور نیاز است، که برادران سرمایهدار ما آن را اولویت دهند و در آن بخشها سرمایه گذاری نمایند، که از جملۀ نیازمندی های اشد و اساسی شهروندان ما می باشد، مانند تولید مواد خوراکی اولیه و تولید باکیفت ادویه.

با حاکمیت امارت اسلامی اقدامات جدی علیۀ فساد اداری، کشت و قاچاق مواد مخدر روی دست گرفته شده است؛ کشت کوکنار به صفر تقرب نموده و به جای آن کشت گندم، پنبه و سایر مواد زراعتی انکشاف داده شده است.

افغانستان در سال ۱۴۰۱ به ارزش حدود دو میلیارد دالر صادرات داشت، که به مقایسه سال های گذشته دو برابر افزایش را نشان میدهد. از این بر میاید که تجارت ما توسعه یافته و سطح تولیدات ما ارتقاء یافته است که یکی از علت های آن معافیت جرایم مالیاتی صنعتکاران از سوی عالیقدر امیر المؤمنین شیخ صاحب حفظه الله بود. برق مورد نیاز صنعت تأمین گردیده و برای وسعت تولید برق و تکمیل کار آن، آن عده پروژه های برق که کار های آن ناتکمیل مانده، برای تکمیل آن سعی و تلاش جریان دارد. همچنان برای انکشاف پارک های صنعتی، بر مواد خام مالیه کاهش یافته، به منظور توسعه تجارت بازسازی شاهراه ها آغاز گردیده که نمونۀ خوب آن شاهراه کابل- کندهار و سالنگ ها و پروژه های مربوط انکشاف خط آهن می باشد. با بازسازی این راه ها تجارت انکشاف خواهد کرد، در انتقال و ترانزیت اموال تجارتی از آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی نیز سهولت ها بیشتر فراهم خواهد شد.

به هدف حمایت از تجاران و انکشاف اقتصادی در نشست های کمیسیون اقتصادی نماینده‌ګان سرمایه گذاران اشتراک می کنند و صدای شان انعکاس داده می شود. همچنان به هدایت عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ صاحب حفظه الله ایجاد بورد مشورتی اقتصادی ملی افغانستان جریان دارد که نماینده‌گان سرمایه گذاران و تجاران نیز در آن حضور می داشته باشند.

به خاطر اینکه سرمایه گذاران در ادارات دولتی سرگردان و به بیروکراسی مواجه نشوند، تحت چتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزراء یک کمیتۀ مشترک متشکل از نماینده های تمامی وزارت خانه ها و ادارات ایجاد گردیده تا هم زمان به امور سرمایه گذاران در تمامی ادارات رسیده گی شود و با اسرع وقت امور ایشان پیش برود.

به هدف حمایت از تولیدات داخلی بر وارداتی مالیه بلند شده که ما  آن را در داخل کشور تولید می کنیم، همچنان در داخل و خارج از کشور برای تولیداتی افغانی نمایشگاه ها براه انداخته شده است.

در بخش استخراج معادن به سرمایه گذاران داخلی اولویت داده شده است که به گونه مثال از معدن هرات و غور و سایر معادن یادآوری کرده می توانیم.

امارت اسلامی این همه را بخاطر انجام داده است که زمینه سرمایه گذاری آسان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کند، حفاظت سر، مال و عزت آنها تضمین گردد و زندهگی آبرومندانه در کشور داشته باشند.

من از سرمایه گذاران افغان مقیم ترکیه سوال می کنم که دیگر انتظار کدام نوع شرایط و زمینه سازی را در خانه خود دارید؟!

افغانستان مبرا از تعصبات قومی، زبانی، سمتی خانه مشترک همه افغان هاست و همه ما مسوولیت آبادی آن را داریم. بیایید که خانه خود را مشترکاً آباد نمائیم و ملت خود را از فاجعه و احتیاج دیگران رهایی بخشیم.

من یک بار دیگر از کادرها، تجار ملی، صنعتکاران و سرمایه گذاران افغان مقیم ترکیه و سایر جهان میخواهم که بیایند و در بخش های مختلف کشور مانند معادن، زراعت، تولید برق، ایجاد بندها، ترانسپورت، صنعت و سایر بخش های مشابه سرمایه گذاری و به خاطر آبادی کشور با هموطنان خود یکجا کار نمایند. کشور خود را باید خود مان آباد بسازیم و این جای شکر است که الله متعال در سطح منطقه برای ما یک کشور غنی عنایت فرموده است.

در پایان از ترکیه و اتاق تجارت و سرمایه‌ګذاری افغانستان و تنظیم کننده گان این نشست تشکر می نمایم که این نشست را برگزار نموده اند.

از توجه تان تشکر

الله متعال شما را در امور محوله تان کامیاب داشته باشند