کمیسیون اقتصادی؛ به مدت یک سال مالیه‌ای اصناف از 1.5 به 0.5 کاهش می‌یابد

تاریخ: 4 اپریل، 2022

کميسيون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند، معاون نخست ریاست‌الوزراء جهت بررسی طرح‌های ساختن زون‌های اقتصادی در کشور از سوی وزارت صنعت و تجارت، مدیریت و تنظیم ایستگاه‌ها و ترمینل‌های ترانسپورتی در همه ولایات از طرف وزارت ترانسپورت، به کمیته‌های خاص وظیفه سپرد تا در جلسه آینده‌ای این کمیسیون گزارش موضوعات فوق را ارائه نمایند.

این زون‌های اقتصادی در پنج ولایت بزرگ کشور، مانند: کابل، هرات، ننگرهار، بلخ و قندهار ایجاد خواهد شد که از این رهگذر صادرات افغانستان سالانه 30 درصد افزایش خواهد یافت، و نیز برای حدود دو میلیون نفر زمینه کار ایجاد خواهد شد.

بر اساس فیصله‌ی کمیسیون اقتصادی همچنان موضوع خرید 60 پایه جنراتور متعلق به اداره‌ ملی احصائیه و معلومات به تصویب بودجه سال مالی 1401 معطل گردید. این جنراتورها توسط اداره ملی احصائیه و معلومات جهت نیازهای ادارات مرکزی آن در ولایات تهیه و خریداری می‌گردد.

کمیسیون اقتصادی همچنین پیشنهاد وزارت مالیه مبنی بر کاهش مالیات ثابت بر اصناف را برای مدت یک سال معتبر دانسته و پس از آن بر اساس نتایج تصمیم‌گیری خواهد شد.

برعلاوه کمیسیون اقتصادی بر مبنای پیشنهاد وزارت مالیه با توجه به وضعیت اقتصادی مردم به هدف حمایت از آن‌ها را که بر اساس آن مالیه‌ای اصناف برای یک سال از 1.5 به 0.5 کاهش می‌یابد، قابل تطبیق دانسته تصمیم اتخاذ کرد که پس از این برمبنای نتایج تصمیم گرفته می‌شود. پیش از این نیز به دلیل افزایش مالیات، اصناف شکایت داشتند که نمی‌توانند آن مقدار مالیات را پرداخت کنند.