کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند، نخستین نشست خود را برگزار کرد

تاریخ: 8 فبروری، 2022

نخستین نشست کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخند، معاون نخست رياست‌الوزراء برگزار گردید. در این نشست پیرامون کیفیت تانکرهای وارداتی تیل دیزل از ایران به افغانستان که تعداد آن به 1600 تانکر می‌رسد و اکثر آن‌ها معیاری نبوده فیصله شد که باید تیل وارد شده ابتدا فلتر و سپس به بازار عرضه گردد. مسئولین اداره ملی ستندرد یا «انسا» می‌گوید که این تانکرها از طریق ترانشیپ (ترانشیپمنت) به افغانستان وارد شده‌اند که قرارداد آن را کمپنی TCRC کرده بود. آنها افزودند که قرارداد این کمپنی را لغو کرده و واردات نفت بی‌کیفیت را متوقف ساخته‌اند.

برخی از این تانکرهای تیل وارد شده‌ای بی‌کیفیت برای محیط زیست و حتا انسان‌ها مضر هستند. مسئولین اداره ملی ستندرد همچنان میگویند که اگر روغن تصفیه نشده به بازار عرضه گردد نه تنها به ماشین وسایط نقلیه، بلکه به انسان و محیط زیست آسیب میرساند. در این رابطه کمیسیون اقتصادی فیصله نمود که این تیل باید پس از تصفیه به بازار عرضه شود.

در این نشست همچنین تصمیم گرفته شد که دو قرارداد به ارزش بیش از 3 میلیون دالر برای شرکت مخابراتی افغان تیلی‌کام که در بیشتر از 20 ولایت به مردم خدمات ارائه می‌نماید، تمدید شود. بر اساس این قراردادها، شرکت مخابراتی افغان تیلی‌کام خدمات مخابراتی را در 250 ولسوالی به مردم ارائه خواهد کرد.

رئیس شرکت افغان تیلی‌کام می‌گوید: بر اساس این قراردادها افغان تیلی‌کام بیشتر مناطق دورافتاده را با مراکز ولایات و در مجموع به کابل وصل میکند که به گفته‌ی مسولان این شرکت، شبکه مخابراتی دیگری در آنجا فعالیت ندارد. آن‌ها می‌افزایند: اگر افغان تیلی‌کام در آنجا خدمات ارائه نکند مردم این مناطق با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.